Parallel


Ruang mesyuarat kembali sunyi , tetapi tidak selepas suara prof kembali rancak menerangkan soalan guwa sebentar tadi. prof v, a non musleem veterinarian, i guess.
" so the student must followed the rules made by the teachers, the teachers must follow his headmasters, the headmasters must followed the schools regulations, the school's regulation must follows the minister , the minister must followed the Agong and lastly? who should the Agong followed? Ha the god lah. either you are musleems, buddha or hindu, you must follow the god 's rules " 
the prof explained really well tho he is a non musleems.

guwa masa tu macam sentap lah jugak, kenapa non muslim boleh patuh dengan tuhan tetapi tidak kita? bukankah kita harus lebih mengenal tuhan kita? hidup kan mesti bertuhan, kenapa selalu kita ketepikan tuhan dan agama dalam kehidupan seharian.kenapa tidak agama dan tuhan dibawa selari bersama diri sedangkan pada akhirnya kita tetap hidup bertuhankan Allah walaupun kita terikat dengan peraturan kecil dunia pada mulanya.

contoh simple,

pergi sekolah wajib pakai sopan, pakai  tudung and so on. sedarkah kita pada akhirnya semua berbalik kepada tuhan, i mean, bukankah menutup aurat itu arahan tuhan juga?

cuma kita sekadar buat atas sebab peraturan sekolah saja. kita tak terfikir peraturan peraturan yang ada juga selarinya dengan peraturan tuhan, jadi, timbullah insan yang hanya sekadar berpakaian sopan di sekolah-lepas-sekolah-terus jadi "diri sendiri"-yang-hanya-pakai-biasa-biasa-tak-tutup-aurat pun-takpa.. itu bagi mereka.

sebab?
sebab kita tak bawa agama dalam kehidupan sendiri.kita hanya hidup dengan peraturan sementara.andai kata kita hidup berpegangan. berpaut pada agama, pasti saja dunia ini aman  hatta kita berbeza agama sekalipun. sebab takda agama yang ajarkan kita tentang menang dengan keganasan .

tho, prof tu agamanya lain dengan guwa, tapi dia dah ajar sesuatu, sesuatu yang kita perlu.
iaitu perlunya rasa hidup bertuhan . bila rasa hidup bertuhan itu ada, maka kita akan bawa agama kita kemana saja kita berdiri, InsyaALLAH, bila rasa bertuhan, kita rasa kita diperhati. 
ala, macam kita tengah bekerja sambil diaudit bos lah kiranya, tentu tentu saja kita akan buat sebaiknnya kan?

bila dah buat baik sebaiknya, insyaAllah tuhan redha dengan kita. see?



dah lama tulis baru nak publish but sokay
4/11/2016
16:51

Comments

Popular posts from this blog

peluang

RANTS

Lyubov.