NEXT STEP PART 2

Sambungan daripada Next Step Part 1

Alhamdulillah Allah tarik sesuatu dari kita untuk digantikan dengan sesuatu yang lebih baik

Lepas kena reject . ada pulak yang nak kutip aku . Katanya aku dapat sambung diploma in pharmacy , dekat satu kolej swasta bawah tajaan mara tapi kena attend interview dulu.

Pergh. kencang betul dia cakap .

Lepas attend interview , aku dgn mak abah setuju dgn pihak kolej tu . Masuk belajar situ walaupun jaraknya jauuuuh dari rumah . Jauh dan aku tahu mak berat hati nak bagi . Tapi aku teruskan langkah sampai kaki betulbetul menapak depan pintu kolej .

Lepas daftar , bayar yuran tetiba dia suruh balik . like . wehh ?! asdfghjkl betul , nak marah memang nak marah , cuma emosi kena kawal sikit . sebabnya jauh jarak kolej dengan rumah , penat penat drive , ambil cuti , itu ini  and they simply treat us macam gampang .
Dan aku mula tak sedap hati . I started to ask myself again and again am i doing the right decision? perform tahajjud . tapi . masih ragu.

haha ,  mungkin petunjuk tuhan , pernah termimpi pakai lab coat , instead of pakai baju formal seperti seorang guru ataupun sut tentera udara seperti yang dicita citakan. aku sangka aku bakal masuk bidang sains , sangka saja, yelah , mana mungkin aku jadi seorang doktor dengan result spm yang A-nya tidak lurus dari atas sampai ke bawah. ehehe.

Dan selepas beberapa hari , kolej buat hal . tak sempat aku masuk dah macam macam problem dia bagi .Waktu ni , rasa nak give up makin meninggi , ah biarlahla kalau tak dapat sambung belajar pun . tahun depan ada lagi . boleh dikatakan aku separa down jugak . tapi kena yakin jelah . Macam yang awal awal tadi aku cakap ,

Kena yakin dengan ALLAH no matter what .

keputusan kena buat secepat mungkin , dan yaa, aku batalkan niat untuk belajar di kolej tu walaupun dah bayar segala yuran and etc . pada aku , baik berhenti awal awal sebelum terlambat , sebabnya , tak sempat aku belajar situ pun masalah pelik pelik dah jadi and that college couldn't handle it . pfft

 ...

Lain orang lain rezekinya .

okaylah, penat taip , dipendekkan cerita , alhamdulillah dah settle sem satu aku dekat sini . as a student and alhamdulillah as a student representative too.

MARA HIGHER VOCATIONAL COLLEGE LENGGONG
DIPLOMA IN HERBAL SCIENCE ( HEALTHCARE)





Dah mula sayang tempat ni , dan orang orang di sini . Seriously. Tak kesahlah apa orang nak label , Tak kesahla apa orang kata  ,
Janji kita tahu di mana kita berdiri dan kita sedar diri .

Alhamdulillah , aku dapat apa yang aku nak walaupun banyak ke-hampa-an yang terpaksa dilalui sebelum aku direzekikan masuk kolej ni .

Nak sambung bidang sains ? checked
Nak tempat yang tak terlalu jauh dari rumah ? checked
Taknak keluarkan banyak duit / ptptn ? alhamdulillah checked too

Walaupun at first , kolej ni tak ada ikhwah akwat , takda usrah , tapi sekarang tarbiyah dekat sini dah mula hidup . Dah ada usrah  . Dah bawak tarbiyah , senyum manis .

Syukurlah . Aku dapat apa yang aku nak , apa yang mak abah nak . Moralnya disini

Redha Allah ada pada redha Mak abah .  At the end , aku tak dapat apa yang mak abah aku kurang setuju . Tapi aku dapat apa yang aku dan mereka perlu . Alhamdulillah.

Rezeki itu tetap ada . Dan terlebih dahulu telah Allah tetapkan untuk kita . Pergilah engkau ke ceruk mana sekalipun , larilah engkau sejauh mana sekalipun , jika rezeki itu ditakdirkan jadi milik kau , percayalah . kau akan dapat.Antara cepat atau lambat . kau kena sabar.

Yakin dengan Allah . bersangka baik dengan Allah . Bukankan Allah menurut sangkaan hamba-Nya terhadapNya ? senyum.

Dan yang paling terakhir , sekali kau dah dapat nikmat dakwah tarbiyah , jangan kau pernah lepaskan ia . pegang genggam erat sampai nyawa terpisah dari jasad.


semoga Allah redha dengan usaha kita dalam mencari ilmuNya .
hey ! goodluck tau :)






1:48pm
15/12/2015
Jangan give up , terus kuat , Allah ada 

Comments

Popular posts from this blog

Update

FEBRUARY24

ImAef ver.