ex-pergh-tension.

“ Jiwa yang lama , segera pergi .Maka bersiaplah para pengganti “.

***
Para pengganti . Maka kitalah ia  .Para pengganti masa depan . Para pentadbir harapan dunia , harapan mak ayah . Harapan cikgu sekolah , pensyarah  kolej . Haa . Harapan semua.
Kau bencikan ekspetasi tinggi ? ( baca : high expectation ) . Ya , aku pun sama . Lebih kurang rasanya , melemaskan , kadangkala. Biasalah , manusia  sering meletakkan ekspetasi tinggi rendah kepada kita .
Pakai tudung labuh , orang panggil kau  budak alim , kau tersilap  sikit , orang pun bash .
Pakai baju ketat , ohh ahli neraka orang katakau !
Takada pendidikan sempurna , orang kata kau takada masa depan .
Duduk sekolah bijak bestari , orang kata ouh ini mesti budak pandai , perfect, outspoken , intelligent and so on . Ouhh perghh !

 Padahal tak pun .
Kita lebih kenal siapa kita

Kita rasa tak selesa dengan ekspetasi orang terhadap  kita . Rasa rimas. High expectation bikin stress , low expectation bikin down . Ehh kau nak apa sebenarnya ? ( tepuk dada Tanya diri )
Tapi sesuatu yang melemaskan itu tidak selamanyaa akan melemaskan jika kita menjadikannya satu realitijika ianya merupakan satu ekspetasi  positif. Sudahlah , redhakan saja dengan expectation manusia , bila orang letak harapan tinggi pada kita , maka usaha lah , buktikan harapan dan ekspetasi mereka benar . Allah pandang usaha kan ? Usahalah dulu . Hiyarghh !

 Dan kalaupun ekspetasi mereka terhadap kau rendah , kau  janganlah nak terus teruskan merendah diri . Try la buktikan ekspetasi negative itu  salah , dan sekali lagi , sila
 “ do the bestand let Allah fix the rest “
Dan untuk para pemberi ekspetasi , jangan lah letak terlalu tinggi atau terlalu rendah ekspetasi mu itu , takut takut , bila sesuatu tu tak mencapai tahap yang kita nak , kita yang hampa .
Lagi satu ,
“ jangan pandang pendosa macam tiada masa depan , dan jangan juga kau pandang ‘ostad ostajah’ seperti tiada masa silam “
Kita punya masa silam , kita juga punya masa depan.
Semua kita mengalami fasa perubahan , teruslah bergerak samaada ke depan atau ke belakang ?
Kita yang tentukan !
Asalamualaikum
4/7/2015 |10/7/2015






Comments

Popular posts from this blog

peluang

RANTS

Lyubov.