pernah ?

syukur . sabar

"dan kerana tuhanMu , bersabarlah"



terima kasih Allah , terima kasih abah , terima kasih mak . terima kasih  sahabat . terima kasih ujian



aku tak tahu nak mula macam mana ,

direct terus lahh

haa, pernah sedih tak ? pernah sakit hati bila tengok orang lebih dari kita ? pernah ? pernah kena hempap batuan ujian tak ?





pernah bersyukur tak ?

well , some people out there , ada yg lagi menderita daripada aku , pernah aku kesah ?

"aku sakit sikit , dah rasa macam apa dah , lemah "

aku kena kutuk sikit , dah down macam apa dah .

lemah .

ya . itu aku

sedangkan , yg kat luar sana ,ada yg lagi teruk deritanyaa , pernah aku reflect diri ?


nak tanya jelah
pernah tak aku sabar bila aku kena uji ?

pernah ?

haha tipuu

kalau aku sabar ,takkan aku  nak mengeluh  ? 


"kita kena terus sabar dalam bersabar "


 syukur .

aku nampak dia ada something yg aku tak ada. aku cemburu . aku sedih . sebab kekurangan aku . aku kurang itu , kurang ini


pernah aku fikir ?

apa yg Allah bagi kat aku ni , bersesuaian dengan apa yg aku beri pada ALLAH . pernah ?

pernah aku sedar , yang aku kurang memberi , lalu aku mengharapkan aku banyak diberi ?

pernah aku fikir . duduk . diam sejenak , dan bersyukur dengan kekuarangan ni . pernah ?

pernah aku bersangka baik dengan semua manusia yg jahat sama aku . pernah ?

pernah aku berterima kasih dengan ujian , yg akhirnya menguatkan aku , pernah ?


wahai aku , tak semua yg menyedihkan itu buruk  . cuba cari yg positif disebalik yg negatif


sebab tu lah ada term

" husnuzhon "

bersangka baik ,

sangka baik dengan keadaan

sangka baik dengan ujian

sangka baik dengan kekurangan 


dan mula hidup baru

dengan

 syukur dan sabar






semua soalan kat atas tu

layaknya aku jawab

TAK
tak pernah


Astaghfirullahhalazim .


Comments

Popular posts from this blog

peluang

RANTS

Lyubov.